Fröknäcke

Idag blev det en stor sats med fröknäcke. Sju plåtar så nu vet jag att det kommer att räcka över julen 😀
Så ännu en grej att checka av på julen todo lista 😀
Jag fick för många år sen med mig det här receptet hem när jag var på en mässa. Det har används flitigt under många år.
 
 
 
 
Recept på godaste fröknäcket
 
! liter havregryn
2.5 dl linfrö
2 dl pumpafrö
2.5 dl solrosfrö
2 dl majsmjöl
2.5 dl sesamfrö
7 msk fiberhusk
3 tsk salt
2.5 dl rapsolja
1.5 liter  kokhett vatten
2 tsk brödkryddor
 
Ugn 160 grader
Blanda alla torra ingredienser först
Tillsätt oljan och det kokande vattnet degen blir lite geleliknande :)
Kavla ut tunt mellan två bakplåtspapper
Dra bort det översta pappret 
Skär upp knäcket innan du sätter in det i ugnen
Strö över lite flingsalt 
Grädda ca 40 min
 
 
Taggar: Fröknäcke;

Kommentera inlägget här :